حل مشکل فرار مالیاتی در شهرک صنعتی فرش کاشان و آران و بیدگل

 

همانند بسیاری از صنایع و بخش های دیگر، یکی از مشکلات اساسی نظام نوآوری فرش کاشان و آران و بیدگل، مسئله فرار مالیاتی است. از آنجایی که شرکت فرش تک ستاره کویر کاشان برای خود مسئولیت اجتماعی قائل است، بر آن شدیم تا مسئولان، تصمیم گیران و خط مشی گذاران این شهرستان را نسبت به این مسئله و راهکارهای مبارزه با فرار مالیاتی و تبعات بسته شدن مالیات بر درآمد آگاه کنیم. آن چه در این مقاله خواهید خواند، توصیف مختصری از مسئله پیش رو و ارائه راهکارهایی جهت حل مسئله است. 

 

تعریف خط‌مشی‌های توزیعی 

خط‌مشی‌های توزیعی یا توزیع مجدد خط‌مشی‌هایی هستند که هدف شان توزیع مجدد ثروت و درآمد در جامعه است. این خط‌مشی‌ها که ثروت طبقه نخبگان را به طبقه متوسط و کارگر منتقل می‌کنند مصادیق متعددی دارند. مالیات، یکی از مصادیق خط‌مشی‌های توزیعی است. غایت این خط‌مشی‌ها، افزایش عدالت و سطح رفاه جامعه و در کل توسعه اقتصادی است.

خط‌مشی‌های مالیاتی به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند که مالیات مستقیم شامل مالیات بر درآمد و دارایی و مالیات غیرمستقیم شامل مالیات بر ارزش افزوده است. نکته ای که در وضع خط مشی های مالیاتی باید به آن توجه داشت این است که بستن مالیات به درآمد در شهرک های صنعتی و در کل مشاغل تولیدی به چند دلیل اشتباه است. دلیل اول آن است که بستن مالیات به درآمد، بده بستان میان عدالت و کارایی را تشدید می کند. در واقع، هنگامی که دولت ها تلاش می کنند تا درآمدهای اقتصادی جامعه را به صورت عادلانه تقسیم کنند، در همان حال انگیزه تلاش اقتصادی سرمایه داران را کاهش می دهند که این امر در بلندمدت کارایی اقتصادی جامعه را خدشه دار کرده و موجب کوچک شدن اقتصاد می شود. دلیل این امر آن است سرمایه داران اینطور می یابند که به میزان تلاش بیشتر برای افزایش درآمد و کارایی، باید مالیات بیشتری بپردازند. در واقع، در این میان به طور حتم یکی از اهداف عدالت یا کارایی دست نیافتنی می شود. دلیل دیگر آن است که مالیات بر درآمد، موجب خارج شدن و یا کم شدن سرمایه در گردش کسب و کار می شود. در اقتصادهای مبتنی بر سرمایه (نظیر نظام نوآوری فرش کاشان و آران و بیدگل که عوامل تولید آن زمین، نیروی کار و سرمایه هستند) بستن مالیات بر درآمد اثر مخرب‌تری دارد زیرا در این اقتصادها سرمایه نقش پررنگی در راه اندازی و یا ادامه حیات کسب و کار دارد (بر عکس اقتصادهای نوآوری محور که نوآوری از عوامل حیاتی تابع تولید است). البته این ها به معنی آن نیست که گرفتن مالیات امر اشتباهی است بلکه منظور آن است که مصداق مالیات در این گونه اقتصادها باید عوض شود.

 

بستن مالیات بر دارایی

به جای مالیات بر درآمد، پیشنهاد می شود که از مالیات بر دارایی استفاده شود. در مالیات بر دارایی، مواردی مشمول مالیات می شوند که ارتباط مستقیمی با دنیای کسب و کار در اقتصادهای مبتنی بر سرمایه ندارند. این موارد عبارت اند از: مالیات بر ارث، حق تمبر، مالیات سالانه املاک، مالیات بر اراضی بایر و مالیات بر مستغلات مسکونی خالی و به طور کلی سرمایه‌های خارج از دنیای کسب و کار.

 

سازوکارهای مبارزه با فرار مالیاتی

بحث فرار مالیاتی شرکت‌های صنعتی کاشان و آران و بیدگل، که عمدتاً از طریق حسابداران قانونی انجام می‌شود، جدای از انگیزه های افراد جهت ثروت اندوزی، تا حد زیادی به علت بستن مالیات بر درآمد است. پس از مشخص شدن مصداق مالیات، مسئله بعدی وضع سازوکارهای ناظر برای دریافت تمامی مالیات تعیین شده است. از جمله این سازوکارها می توان به بحث نظارت مردمی در پرداخت مالیات اشاره کرد. ابزار دیگر، آگاه کردن سرمایه داران نسبت به تبعات ناشی از عدم پرداخت مالیات است. سرمایه داران باید بدانند که نپرداختن مالیات، به صورت پیوسته شکاف طبقاتی میان قش ضعیف و غنی جامعه را بیشتر کرده و آینده اقتصاد کشور را به مخاطره می اندازد زیرا مشاغل آینده نظام نوآوری فرش کاشان و آران و بیدگل، مشاغلی هستند که نیازمند کارمندانی با دانش فنی و مهارت بالاتراند. به عنوان مثال، عدم پرداخت مالیات به طبقات ضعیف شهرستان، نرخ بازماندگی از تحصیل را میان آنان بالا می برد. بالا رفتن نرخ بازماندگی از تحصیل به علت نیازهای اقتصادی (که قرار بود از طریق خط مشی های توزیعی جبران شود) موجب می شود تا کودکان زودهنگام وارد دنیای بزرگسالی و کسب و کار شوند و پدیده ای به نام کوکان کار شکل بگیرد. این امر خود نرخ بازماندگی از تحصیل را مجدداً افزایش می دهد زیرا کودکانی که از سرمایه فرهنگی پائینی برخوردارند نمی توانند در آینده راهنمایی لازم را جهت موفقیت تحصیلی به فرزندان خود منتقل کنند. این زنجیره، موجب می شود تا در آینده میزان کارمندان دانشی و با مهارت بالا که نیاز صنایع پیچیده و فناوری محور است کاهش یابد. بنابراین، مشاهده می کند که سستی در پرداخت مالیات، موجب بروز آسیب های اجتماعی و حتی در طولانی مدت موجب از بین رفتن یک صنعت می شود.

به طور خلاصه، علاوه بر جابجایی مصداق اخذ مالیات در شهرک های صنعتی کاشان و آران و بیدگل، پیشنهاد می شود که سازوکارهای نظارتی هوشمندانه تری -نظیر نظارت مردمی و استفاده از ابزارهای آگاه سازی خط مشی گذاری- برای اخذ مالیات تدارک دیده شود.

منبع: محمدعلی صادقی کیا، دانش آموخته کارشناسی ارشد خط مشی‌گذاری عمومی دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگر خط‌مشی‌گذاری و اقتصاد نوآوری.

اطلاعات تماس

تلفن :  03154750320

        03154750321

تلفن همراه : مهدوی فر(مدیریت) 09131631223

                           (فروش)  09103851223

فکس: 03154750321

ایمیل : taksetare.carpet@gmail.com

عضویت در خبرنامه

برای دریافت آخرین مقالات، کوپن تخفیف و فروش های ویژه در خبرنامه ما عضو شوید آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

ما را تایید می کنند

 

logo-samandehi

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد فروشگاه فرش قالیکده محفوظ می باشد.

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account