جانماز یا فرش سجاده فرشی کوچک و یا قالیچه است که مسلمانان بر کف اتاق یا زمین می‌گسترند و روی آن نماز می‌گزارند.

در صدر اسلام فرش سجاده ای وجود نداشته و در ابتدای پیدایش آن، به این دلیل که سنت پیامبر نبوده، از سوی بسیاری از مسلمانان با آن مبارزه می‌شده است و از جمله در دوران بنی امیه سجاده ها را می سوزاندند. اما کمی بعد رفته رفته نماز خواندن روی سجاده فرش از سوی سایر مسلمانان نیز پذیرفته شد و فرش سجاده ای جایگاه خود را در میان نمازگزاران پیدا کرد.

سجاده را معمولاً بعد از نماز جمع (لوله یا تا) می‌کنند به این خاطر که اگر جانماز جمع نشود شیطان به روی آن خواهد رفت و نماز خواهد گذاشت البته این از خرافات گذشتگان می باشد.

طرح اصلی سجاده فرش معمولاً محراب است. نقش قندیل، ستون و سر ستون هم در سجاده فرش معمول است دوران طلایی بافت سجاده فرش اوایل سدهٔ هفدهم میلادی ( یازدهم هجری قمری) بوده است. شیعیان در بالای محراب، یا در حاشیه سجاده کتیبه‌هایی به نام معصومین و اشعاری در مدح ایشان و کلماتی چون “یاهو” یا حروف ابجد مانند ۱۲۱ (یا علی)، ۱۱ (هو) نقش می‌کرده اند. در حالی که سجاده‌ فرش ایرانی با گل و بوته و نقش جانوران زیاد دیده شده است، در سجاده‌ فرش های مناطق دیگر مانند آسیای صغیر هرگز شکل حیوانات دیده نمی‌شود. فرش های سجاده ‌ای بافت بلوچ، افغان و ترکمن رنگ متن قرمز سیر، ارغوانی تیره یا مشکی دارند. به عبارت دیگر، نقوش سجاده فرش در میان فرهنگ ها و مذاهب و اقوام مختلف تغییر می کند و تفاوت های فرهنگی و مذهبی در فرش سجاده ای منعکس می شود.

سابقه استفاده از این فرش ها اولین بار به سفارش کشورهای عربی برای تولید این فرش ها در کاشان بر می گردد و پس از آن در ایران مورد استقبال قرار گرفت.

فرش سجاده ای غالباً در طرح های تشریفاتی و محرابدار بافته می شود، طرح محرابی یا همان سجاده ای بیشتر در میان شیعیان و طرح تشریفاتی در بین اهل سنت مورد استفاده قرار می گیرد. فرش های سجاده ای به خاطر فرم خاصی که دارند باید در اندازه های خاصی بافته شوند در اولین فرم های تولید این نوع فرش، رول های آن را با عرض یک متر می بافتند ولی به مرور زمان اندازه استاندارد ۱۲۵ سانتی متر بدست آمد و تغییری نکرد.
امروز نیز همچون گذشته، نماز و عبادت و هرگونه عزاداری و راز و نیاز با خداوند متعال، در زمره امور روزمره هر فرد مسلمان قرار دارد. در سالهای اخیر با رشد جوامع و تغییر نحوه معیشت مردم و به دلیل افزایش مشاغل اداری و کارمندی و دانشگاهها ، بیمارستانها و موسسات و ... به مسئله احداث نمازخانه در تمامی این مراکز توجه جدی تری شده است.
نماز و عبادت و هرگونه عزاداری و راز و نیاز با خداوند متعال، در زمره امور روزمره هر فرد مسلمان قرار دارد.

فراهم آوردن محیط آرام و زیبا و پاکیزه یکی از مشخصات عبادتگاه در تمامی ادیان بوده است و مساجد ، حسینیه ها و نمازخانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند . فرش در هر محیطی یکی از عوامل اصلی تاثیر گذار در زیبایی و ایجاد فضایی آرام دارد . از همان سالهای تخستین ظهور دین مبین اسلام و همراه با ادای فریضه واجب نماز در دین اسلام ، فرش سجاده ای به عنوان بخشی از زندگی عبادی مسلمان برای عبادت حضرت حق، جای خویش را در زندگی مسلمانان باز کرد. با رشد صنعت فرش ماشینی در چند سال گذشته ، سجاده فرش یا همان فرش سجاده ای برای زیبا سازی امکان عبادی و مذهبی از ظهر جایگاه ویژه تاریخ و ای برخوردار شده است.


سجاده فرش با دستگاهای فرش ماشینی با کیفیت های مختلف بافته می شود . سجاده فرش های ماشینی در حال حاضر با دستگاه های سجاده فرش 440 شانه، سجاده فرش 500 شانه ، فرش سجاده ای 700 شانه و 1000 شانه با تراکم های گوناگون و کیفیت بافت های گوناگون ارائه می گردد تا مشتریان عزیز بتوانند مطابق با کارایی مورد انتظار خود و سلیقه شخصی سجاده فرش مناسب محل موردنظرشان را سفارش دهند و از آن استفاده مطلوبی داشته باشند.


سجاده فرش, فرش سجاده ای, فرش سجاده مسجدی, سجاده فرش مسجد, فرش محرابی, فرش مسجدی, خرید فرش سجاده ای, فروش فرش سجاده ای, قیمت فرش سجاده ای, خرید سجاده فرش, فروش سجاده فرش, قیمت سجاده فرش

 

یک نمونه از جنبه‌های مراسم عبادت در هنر، بافت فرش‌های ویژه برای نماز می‌باشد، که به این فرش‌های ویژه، فرش سجاده ای، سجاده فرش، فرش نماز و … گفته می‌شود.

هنگامی که نمازگزاران در مساجد و نمازخانه‌ها مشغول نماز خواندن هستند، نیاز به یک فضای تکرار شونده و به تقلید از یکدیگر در داخل مسجد و نمازخانه هست تا به طور نمادین مؤمنان و نمازگزاران را از دنیای بیرون برای ارتباط با خدای یگانه جدا کند. فرش سجاده که برای نمازگزاران پهن می شود، در واقع این نیاز را کاملا برآورده می‌کند.

در زیر تاریخچه‌ای مختصر از بافت فرش سجاده ای توسط مسلمانان در طول تاریخ برای شما شرح داده شده است:

در قرون وسطی، بافت فرش برای نماز در کشورهای اسلامی رایج شده بود، که این نشان از ارتباط و پیوند نزدیک بین دین و زندگی روزمره‌ی مردم داشت.

قدیمی ترین نمونه‌های سجاده فرش را می‌توان در مینیاتورهای ایرانیان در نیمه‌ی اول قرن چهاردهم و همچنین نیمه‌ی اول قرن پانزدهم رویت کرد.

هنرمندان ایتالیایی دوره رنسانس در نیمه‌ی دوم قرن 15 همچون جیووانی بلینی، ویتور کارپچو و لورنزو لوتو، فرش سجاده ای ترکی را بر روی بوم‌های خود منقوش کرده‌اند، که این امر موجب پارادوکس فرهنگی نادری شده بود.

در قرن‌های 16 و 17، سجاده فرش های مجلل ایرانی نمود پیدا کردند. فرش های سجاده ای هم در کارگاه‌های بزرگ با استفاده از الگوهای هنرمندان و هم در خانه‌های روستایی توسط مردم عادی بافته می‌شدند. اما این سجاده فرش توسط هر کسی که ‌بافته می شد – چه یک بافنده‌ی حرفه‌ای و چه یک خانم خانه دار عادی در حومه‌ی دورافتاده – همیشه یک جزء اجباری و جدانشدنی را در برداشت و آن قوس یا طاقی بود که بر روی سجاده فرش‌ها به تصویر کشیده می‌شد؛ این قوس برگرفته از طاق محراب و یا فرورفتگی در دیوار محراب به عنوان جایگاه اصلی در مسجد بود که نمازگزاران به سوی آن نماز خود را به پا می‌داشتند.
مساجد همیشه طوری ساخته می‌شوند که طاق محراب آن به سمت قبله یا همان جهت مکه باشد. سجاده فرش‌ها باید همگی در یک جهت و به سمت قبله پهن شوند. به این ترتیب، عبادت کننده روبروی مکه قرار می‌گیرد و متقاعد می‌شود که نماز او در پیشگاه خداوند شنیده خواهد شد. محراب منقوش بر فرش سجاده ای به معنای دروازه‌ی الهی است، دروازه ای که معتقدان را از دنیای زمینی و فناپذیر به دنیای آسمانی و الهی منتقل می‌کند. این نقشی است که به قوس منقوش در فرش سجاده ای یا فرش نماز اختصاص داده شده است، به این معنی که قسمت پایین فرش سجاده نماد دنیای زمینی، در حالی که قسمت بالای آن، بالای قوس، نماد دنیای آسمانی است.

فرش‌های سجاده‌ای مجلل به واسطه‌ی تزئینات عالی و کیفیت تکنولوژیکی و غنی بودن مواد آن‌ها مشخص می‌شدند. فرش‌های نماز از پشم و ابریشم و گاهی اوقات از رشته طلا و نقره برای طبقه اشراف بافته می‌شدند. کل تزئینات فرش های سجاده ای، برگرفته از طرح‌های ساخته شده توسط هنرمندان بود و فضای صمیمیت و همبستگی با خدا را ایجاد می‌کردند. این سجاده فرش‌ها معمولا با نوشته‌هایی که نقل قول از قرآن و تکریم خدا و پیامبر بود، نمود بهتری پیدا می‌کردند. آن‌ها همیشه در قسمت بالای فرش و بالای قوس، قرار می‌گرفتند زیرا کلمات و شکل نوشته شدن آن‌ها مقدس بودند. نقش مایه‌های برگ انتزاعی که در تزئین فرش های سجاده غالب بود، در واقع خدا را مجسم می‌کردند که خالق بهشت و زمین است.


فرش سجاده ای روستایی که توسط مردم عادی بافته می‌شد بسیار متفاوت از فرش سجاده ی مورد استفاده‌ی ثروتمندان بود. این گروه از فرش های نماز بیشتر با ویژگی‌های قرن نوزدهم و اوایل قرن بیست و یکم (نه نمونه هایی که از گذشته باقی مانده بودند) نمایش داده می‌شدند، اما با این وجود به دلیل طبیعت سنتی هنر عامیانه، ویژگی‌های قدیمی ترشان را نیز در بر می‌گرفتند. تزئین آن‌ها تحت الگوی طراحی هندسه‌ی متفاوتی بود که در بافت‌های عامیانه و با نمادهای مختلف مرتبط با آیین و اعتقادات مردم قدیم یافت می‌شد. اغلب اوقات هنگام بافت فرش سجاده ای، بافندگان بر طرح‌های فرش سنتی متمرکز بودند که آنها را به خوبی می‌شناختند و فقط نمایه‌ای از ویژگی اصلی خود یعنی قوس محراب را اضافه می‌کردند.

در میان قبایلی که دام پرورش می‌دادند، مفهوم نیروی الهی که از آن‌ها حفاظت می‌کرد به طور سنتی با حیوانات و پرندگان نمادین ارتباط داشت، به طوری که تصاویری از شاخ‌های حیوانات یا پنجه‌های پرندگان اغلب بالای قوس محراب سجاده فرش‌ها دیده می‌شد. نمایش نمادین حیوانات توتمی به دلیل اعتقاد به قدرت مقدس آن‌ها حاصل می‌شد. مفاهیم کامیابی و خوشبختی نیز با این عناوین ارتباط داشتند که به قالی قومی مرسوم بودند. این نوع سجاده فرش ها پیوند میان فرهنگ بومی و اعتقادات مذهبی مردم بودند، به طوری که مردم به دلیل علاقه ای که به هر دو داشتند سعی در نزدیک کردن و تلفیق باورهای مذهبی و فرهنگ بومی و قومی خود داشتند.

سجاده فرش, فرش سجاده ای, سجاده فرش مسجد, فرش سجاده مسجدی، خرید فرش سجاده ای, فروش فرش سجاده ای, قیمت فرش سجاده ای, خرید سجاده فرش, فروش سجاده فرش, قیمت سجاده فرش, فرش محرابی, فرش مسجدی

پس از ورود اسلام به ایران، مسلمانان ایرانی میراث ساختمان سازی خود را در احداث مساجد به کار بستند و نوع جدیدی از ساختمان را با گنبد و گلدسته برای عبادت بنا نهادند که هنوز نیز همان شکل قدیمی خود را حفظ کرده است. در ابتدا کف مساجد به دلیل تعصبات بی جا و سخت گیری امویان و عباسیان بدون فرش بود. در ابتدای دوره امویان سجاده فرش ها را می سوزاندند چون باورشان بر این بود که چون پیامبر اکرم بر سجاده فرش نماز نمی خوانده است بنابرین استفاده کردن از فرش سجاده ای نوعی بدعت در دین به شمار می رود. ولی اندک اندک که فرش به دربار سلطنت  آن ها ورود پیدا کرد آن ها کم کم فهمیدند که استفاده از فرش سجاده ای مانعی برای ارتباط خدا و بندگانش نیست و حکم به تحریم استفاده از فرش کنار نهاده شد و حتی آن قدر قداست پیدا کرد که پس از نماز سجاده فرش خود را لوله می کردند و باور پیدا کردند که اگر فرش سجاده ای پس از نماز جمع نگردد شیطان بر آن می نشیند.

 

فرش های ایرانی از همان ابتدا دارای فرم منتظمی بود که بنا بر سلیقه هر منطقه شکل و شمایل آن نیز متفاوت است. نقشه فرش های ایرانی را می توان به چند دسته؛ ایلی و هندسی و محرمات ( قلمدانی )، محرابی و نقش ماهی و گلدانی و گل فرنگ و قابی و شکارگاه و تلفیقی از این نقشه ها تقسیم کرد. به گل متقارن وسط فرش ترنج گفته می شد و به گوشه های آن محراب.

 

واژه محراب از مهرابه هایی گرفته شده که مربوط به آیین مهرپرستی می باشد. ایرانیان تازه مسلمان شده میراث هنری نسل های گذشته خود را به آیین اسلام وارد کردند و نظم و تعریف نوینی از برپایی نماز و پرستش دسته جمعی خداوند به دیگر مسلمانان آموختند. نسل های جدید خلفای اموی و عباسی که دور از شبه قاره عربستان بزرگ شده بودند، بر خلاف سنت اعراب بادیه نشین از این هنر ایرانیان استقبال کردند و از مهرابه های ساخته شده در مساجد استقبال کردند و نمای مساجد زیباتر از قبل شد. اندک اندک این به سنت نهادینه  تبدیل شد که مسجد باید یک سری شاخصه ها داشته باشد تا به آن مکان مسجد خطاب شود از جمله داشتن محراب، یعنی جایگاه ایستادن امام جماعت که جهت قبله را نیز با احداث آن تعیین می کردند. دیواره محراب ها ظاهری شبیه فرش های ایرانی داشت و از دو لچکی در گوشه برخوردار بود و بخاطر همین به این لچکی های در سجاده فرش ها، محراب فرش گفته می شود. بدین ترتیب نوع جدیدی از سجاده فرش به میان آمد که سجاده فرش محرابی یا فرش محرابی نام گرفت.

 

به مرور زمان و با توسعه فقه در اسلام، اهمیت به پاکی در بین مسلمانان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و مسلمین بدین منظور از زیراندازه هایی مانند حصیر و اندک اندک از سجاده فرش های بافته شده در مناطق خود استفاده کردند. از دوره سلجوقیان به بعد بافتن فرش های کوچک شبیه سجاده های کنونی آغاز شد. داشتن این سجاده نمازها به دلیل اهمیت برپایی نماز در مکانی پاک هر روز بیشتر شد. در فرش های متعارف فضا برای فاصله دار بودن دو لچک به حد کافی برقرار است ولی در سجاده فرش چون فضا کم و محدود است دو لچک به همدیگر متصل می شوند و شکلی شبیه دیواره محراب مسجد به خود می گیرند و به همین خاطر است که در فارسی به این فرش های سجاده ای فرش محرابی هم گفته می شود. فرش های محرابی غالبا در مساجد اهل تشیع مورد استفاده قرار می گیرند.

در فقه اهل سنت از ایستادن بر سجاده فرش هایی که دارای گل و بوته و تمثال جانداران و اماکن باشد پرهیز داده شده است و در مساجد اهل سنت بیشتر مشاهده می شود که روی سجاده فرش هایی نماز می خوانند که به فرش تشریفات معروفند. سجاده فرش های ماشینی تشریفاتی ساده بافت هستند و گل و بوته و محراب و ستون ندارند. بدین ترتیب فرش تشریفاتی نیز به مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان راه یافت. در پایین رول های فرش های تشریفات مکانی مشخص وجود دارد که به آن "خط پا" می گویند یعنی جایی که باید روی آن ایستاد.

 

طرح اصلی فرش سجاده ای معمولاً محرابی است. داشتن قندیل، ستون و سر ستون در سجاده فرش معمول است. دوران طلایی بافت فرش سجاده ای اوایل سدهٔ 17 میلادی  ( قرن یازدهم هجری ) بوده است. شیعیان در بالای محراب سجاده فرش های خود یا در حاشیه سجاده کتیبه‌هایی به نام ائمه معصومین - و اشعاری در مدح ایشان - و کلماتی چون «یا هو» یا حروف ابجد مانند ۱۲۱ (یا علی)، ۱۱ (هو) می بافتند. در حالی که سجاده‌ فرش های ایرانی با گل و بوته و نقش جانوران زیاد دیده شده، فرش سجاده‌ ای مناطق دیگر - مانند آسیای صغیر - هرگز با شکل حیوانات دیده نمی‌شود. سجاده‌ فرش های بافت بلوچستان، افغانستان و ترکمنستان رنگ متن قرمز سیر، ارغوانی تیره یا مشکی دارند.

 

سجاده فرش, فرش سجاده ای, خرید فرش سجاده ای, فروش فرش سجاده ای, قیمت فرش سجاده ای, خرید سجاده فرش, فروش سجاده فرش, قیمت سجاده فرش, فرش مسجدی, فرش محرابی, فرش سجاده مسجدی, سجاده فرش مسجد

جنس نخ:
از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده در تشخیص کیفیت سجاده فرش که در قیمت گذاری آن نیز موثر است جنس نخ سجاده فرش می باشد. جنس نخ سجاده فرش می تواند آکرلیک و یا پلی استر باشد، که در زیر مزیت های نخ آکرلیک آمده است:
۱. فرش آکرولیک نسبت به پلی استر نرم تر، لطیف تر و روشن تر است.
۲. در حین لمس کردن و دست کشیدن دست به راحتی از روی سجاده فرش سُر میخورد و چسبندگی احساس نمی شود .
۳. نخ خاب آکرلیک هیت ست شده در حین دست کشیدن روی فرش سجاده ای از زیر دست دانه دانه رد شده و داخل هم کلاف نمی شود.
۴. اصلا بوی پلاستیک و مواد نفتی نمی دهد .
۵. مقاومت بالا در برابر پا خور شدن و برگشت پذیری فوق العاده.
۶. مقاومت بسیار بالا در برابر حرارتهای غیر مستقیم (قابلمه داغ، اتوی داغ، کتری داغ) را دارد.
۷. رنگهایی شاد زنده و شفاف دارد.

چنانچه هر یک از موارد بالا را در سجاده فرش ملاحظه نکردید و فرش سجاده ای زبری, سفتی, و رنگهای غبار گرفته داشت قطعا جنس پلی استر بوده و چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ قیمت با آکرلیک قابل مقایسه نمی باشد.
امروزه با پیشرفت دستگاه های بافندگی نخ هیت ست جایگاه ویژه ای بین تولید کنندگان فرش سجاده ای پیدا کرده است. اصولا فرایند هیت ست و بخار دهی به منظور افزایش کیفیت نخ و نهایتا فرش سجاده ای می باشد. به تجربه ثابت شده است که استفاده از نخ هیت ست در یک واحد فرش بافی بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش راندمان تولید دارد.
همان طور که ذکر شد این افزایش راندمان به علت رفع بسیاری از عیوب نخ در مرحله هیت ستینگ است و این یکی از دلایل استقبال تولید کنندگان سجاده فرش از نخ هیت ست است. هیت ست تقریبا برای ماشین آلات با تکنولوژی بالای بافندگی سجاده فرش یک الزام است. امروزه سرعت بافت در حال افزایش است و به ویژه در تراکم های بالای سجاده فرش نخ ها باید دارای مقاومت بالا در برابر پارگی باشند تا پارگی بیش از حد تولید را مختل نکند.

از مهمترین مزیت های نخ آکریلیک هیت ست شده به کار رفته در سجاده فرش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. پفکی شدن نخ و بالک بیشتر و در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر سجاده فرش.
2. کاهش پرز نخ.
3. تثبیت حرارتی و تثبیت تاب.
4. زیر دست نرم تر.
5. پارگی کمتر نخ در بافندگی.
6. تشخیص سرنخ ها در فرش بافته شده (دانه اناری شدن فرش).

بطور کلی ماشین آلات هیت ست با استفاده از بخار آب به عنوان واسطه حرارتی عمل هیت ست بدون آسیب رساندن به نخ در دو نوع مخصوص نخ آکریلیک و یا کلیه نخ های مصنوعی می باشد. فرش سجاده ای هیت ست شده از سوی دیگر به معنای عدم پرزدهی نیز هست. سجاده فرش هیت ست شده در اولین روزهای استفاده پرزدهی جزیی دارد اما پس از کمی پا خوردن و یک یا دو بار جارو کردن دیگر هرگز پرزدهی در فرش سجاده ای مشاهده نمی شود.
در ماشین هیت ست به طور متوسط ۲۴ تا ۴۸ سر نخ در قفسه ( کریل ) به ماشین تغذیه می شود. اصولا فرآیند بخار دهی نخ های آکریلیک یک فرایند ضروری جهت بافت فرش سجاده ای با کیفیت بالا می باشد. بخار دهی باعث ایجاد مقاومت بالا در باربر پارگی، استحکام ابعادی بالا، کاهش پرزهای سطحی و در نتیجه پرز دهی نخ، قابلیت جذب رنگ زیاد، حجیم شدن نخ و ایجاد یک سطح کاملا یکنواخت با زیر دست نرم می شود.
در کنار کریل تغذیه یک کریل رزرو هم وجود دارد که در هنگام اتمام بوبین اول پروسه تولید دچار توقف نگردد.
نخ ها پس از عبور از واحد Pre Feeding وارد سیستمی می شوند که به کلاف کن معروف است. در این بخش نخ ها به صورت حلقه هایی ممتد بر روی یکدیگر و بر روی یک تسمه نقاله پهن می شوند. در مدل های جدید ماشین آلات هیت ست جهت افزایش تولید پهنای تسمه نقاله هدایت کننده نخ ها افزایش یافته است.

معمولا تولید ماشین هیت ست بین ۳ تا ۱۲ تن در روز بسته به نوع نخ، کیفیت نخ، نمره نخ متغیر است. سپس نخ ها از روی تسمه نقاله وارد ناحیه بخار دهی می شوند.
نخ ها پس از خروج از هدهای بخار، وارد خشک کن و بعد نیز خنک کننده می شوند. از آنجایی که آکریلیک قابلیت جذب رطوبت دارد وجود این مرحله ضروری است. سپس سرنخ ها وارد بخش کنترل الکترونیکی می شوند و از آنجا به واحد پیچش هدایت می شوند. قبل از این واحد انبارک نخ قرار دارد که جهت جلوگیری از توقف خط مورد مصرف هستند.

نکته مهم اینکه در خطوط هیت ستی که قابلیت هیت ست نمودن انواع نخ های پلی استر، پلی پروپیلین، پلی آمید، آکریلیک، پشم و مخلوط را برای نخ های ریسیده شده و BCF دارند، در ماشین TVP3 طول تونل بخار و زمان بخار دهی بیشتر است و عمل هیت ست در یک تونل بسته انجام می گیرد و دمای بخار آب تا ۱۴۰ درجه می تواند بالا رود در حالی که در ماشین LV و عدم نیاز نخ آکریلیک به دمایی بالاتر از ۱۰۰ درجه جهت پفکی شدن، بخار در محیط اتمسفر یک و بدون فشار اعمال می شود. نکته دیگر این است که در ماشین TVP3 می توان از این خط نخ فریز هم به دست آورد. بدین شکل که قبل از ورود نخ به بخار دهی می توان نخ را از یک واحد Freezing و خنک کننده عبور داده و سپس نخ را هیت ست نمود.

(فرشی که از نخ هیت ست شده تولید می شود دارای جذابیت بیشتر، ماندگاری بیشتر و استفاده راحت تر برای مصرف کننده خواهد بود).

شانه:
اصولا به تعداد گره های رنگ های بافته در هر متر عرضی فرش سجاده ای یا سجاده فرش ، شانه می گویند. برای این کار میتوان با استفاده از متر یک متر عرضی فرش سجاده ای را اندازه گرفته و تعداد گره های ان را شمارش کرد.
معمولا شانه هایی که در فرش سجاده ای مساجد و نمازخانه ها بیشتر استفاده میشود شامل : ۴۴۰ شانه – ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه می باشد.

تراکم:
به تعداد پود هایی که در هر متر طولی فرش بافته می شود تراکم می گویند. برای این کار می توان یک متر طولی فرش سجاده ای را اندازه گرفت و تعداد پود های آن را شمارش کرد. تراکم های معمول برای فرش سجاده ای در ۵۰۰ شانه عبارت است از ۸۰۰ – ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ که البته فرش سجاده ای تراکم ۱۰۰۰ بیشترین میزان بافت را به خود اختصاص داده است.


سجاده فرش, فرش سجاده ای, فرش مسجدی, سجاده فرش مسجد, فرش سجاده مسجدی, فرش محرابی, خرید فرش سجاده ای, فروش فرش سجاده ای, قیمت فرش سجاده ای, خرید سجاده فرش, فروش سجاده فرش, قیمت سجاده فرش

 

نقوش جانوری در بین نقوشی که با منبع الهام از طبیعت در فرش طراحی شده اند معنای اسطوره ای و کاربرد وسیعی می یابد. در گذشته هنرمندان اغلب از طبیعت و عناصر موجود در طبیعت برای ایجاد آثار هنری خود وام می گرفتند. حیوانات نیز یکی از اصلی ترین منابع الهام برای خلق آثار هنرمندان بوده اند. بدین ترتیب نقوش حیوانات و جانوران به دستبافته ها نیز راه پیدا کردند. در این نقوش اعم از نقوش اصلی متن و یا ریز نقش های به کار رفته در ان معنایی رمز گونه استفاده شده است. درست است که اسطوره ها در هر فرهنگی جهان را قابل فهم نموده و مقولات و مناسبات انسان باهمنوعان و نظام کاینات هستی را معنی می بخشیده است، و این طرز نگرش مبتنی بر برداشت های ذهنی و فرهنگی دوران کهن ادوار جامعه است اما این معنای ساده باورانه به دیدگاه های جامعه عشایری و روستایی دست اندرکار دست بافته (فرش-گلیم –قالی) ایرانی نزدیک است. چه ازآن جاست که عوامل رمز گونه درنقش های متفاوت جدی می نماید .” چرا که رمز ما را به فهم معنایی غیراز معنای اول و بی واسطه که خود بر آن دلالت دارد فرامی خواند .رمز کثیرالمعنی وچند پهلواست.همچنانکه درخت وماه وغروب آفتاب ودریا همواره برمعنایی بیش از معنای اولیه شان دلالت می کنند.


همین قدرت سازمان بخش وساختار ساز اسطوره است که باعث می شود اسطوره خارج ازتاریخ و زمان پیدایش خود عمل کند و با همین تحلیل است که فروید در بیان ناخودآگاهی به اساطیری توسل می جوید که قرن پیش از او در متن و سیاق اجتماعی،فرهنگی کاملاً متفاوتی پدیدآمده اند.”دین و جادو تنها ارتباطات بشر با دنیای خلق اسطوره نیستند.”تایلور در تحلیل اسطوره از همزادگرایی یا جان گرایی یاد می کند.اومعتقداست که هر چیز دارای همزادی (anima) مستقل است و جنبش و آرامش آن را از حرکت و سکون یا حضور و غیاب جان (mana) و یا همزاد جان سرچشمه می گیرند . پس برای غلبه بر طبیعت باید همزاد اشیا بر خود آنها منطبق شود . نذر و نیاز و قربانی کردن همه آثاری از همزادگرایی جان است. جادو و توتم را اسطوره شناسانی همچون فریزر (Frazer) بر همزاد گرایی افزوده اند . فریزر عقیده دارد که فرهنگ از مرحله جادو به دین و بعد از آن به مرحله دانش پا نهاده است.


شاید یکی از نزدیک ترین مفاهیم مرتبط با آغاز مبحث اسطوره های جانوری در دست بافته (فرش-گلیم –قالی) ایرانی مبحث کاسیرر باشد که ریشه اسطوره را بر محور زبان در پیوند با مفهوم، وجود و تکامل ذهن بر می شمرد و اسطوره نیز زبانی از همین پویایی ذهنیت آدمی است. شیر یکی از همان اسطوره های جانوری در نقش دست بافته (فرش-گلیم –قالی) ایرانی است که به زبان اسطوره پرده از معمای تصویر شدن خویش بر می دارد. کاربرد نقش شیر در اشکال مختلف از زمان های بسیار قدیم در ایران و به خصوص فارس رایج بوده است. این شکل در نقش برجسته های تخت جمشید حک شده و بر پلکان کاخ آپادانا نبرد شیر را با گاو می توان دید. همچنین می توان آن را بر بسیاری از ظروف و منسوجات ساسانی مشاهده کرد. حتی در برخی از مهرهای اشکانیان و ساسانیان تصویر شیر نقش شده است. در اغلب این موارد شیر نماد شوکت و جلال سلطنت و قدرت و عظمت پادشاهان بوده است. نبرد شیر با گاو شاید معرف اسطوره کهن نبرد مهر با گاو و دریدن آن و آوردن برکت باشد که در اساطیر مهری وجود دارد و در نقوش بازمانده از آیین میترا بارها به ارتباط نزدیک شیر با ایزد مهر و ارتباط شیر با سر بریده گاو بر می خوریم. محتمل است که شیر در آیین میترا مظهر زمینی مهر و خورشید در میان درندگان باشد که در دین زرتشتی در دوران های بعد، این نبرد به اهریمن نسبت داده شد. در دین مانوی شیر و دیگر درندگان مظهر نیروی شر شدند. بنابراین دریده شدن گاو، که خود مظهر ماه برکت بخش است به دست شیر، نمادی از برکت بخشی است. داستان کلیله ودمنه نیز داستان کشته شدن گاوی توسط شیر است. در غرب آسیا نیز الهه ایشتر اغلب سوار بر شیر بود که نشانه مظهر زمینی ایشتر است. در بسیاری از دستبافت های لرستان امروز حتی، نقوش حیواناتی را می بینیم که شباهت زیادی به آثار برتری اجداد ۳۰۰۰ سال قبل خود دارد. در بین این شباهت ها نقش شیر استفاده بیشتری دارد.از طرفی دیگر شیر و خورشید رسما در زمان محمد شاه قاجار از سال۱۳۵۲ ه.ق نشان پرچم ایران شد. که خورشید همان مهر یا میترا و شیر نگهبان میترا است. با هوشمندی ایرانیان شیر بعد از اسلام نیز در آثار ایرانیان کارکردی تازه یافته و از عوامل سنتی مذهب جدید به شمار می رود.


شاید نقشمایه شیر و جدل دو حیوان از بیشترین موارد استفاده نقوش حیوانی دست بافته (فرش-گلیم –قالی) ایرانی باشد. ولی کماکان در متن و حاشیه بعضی دست بافته ها (فرش-گلیم –قالی) نقوشی کوچک تر برای جلوه و زیباتر نمودن فضا مورد استفاده قرار می گیرد که با عنوان ریز نقش ها یا نگاره ها می توان به آنها اشاره کرد.نگاره های مرغی، طاووس، قوچ و بز کوهی، و اسب، از جمله این نگاره هاست که به صورت مشخص دکتر پرهام در بررسی نقوش قالی های فارس بدانها پرداخته اند.
شیر در هنر و فرهنگ بسیاری از ملت ها به عنوان سمبل آتش، پارسایی، پرتو خورشید، پیروزی، دالوری، روح زندگی، درندگی، سلطنت، شجاعت، عقل، غرور، قدرت، قدرت الهی، قدرت ذهنی، مراقبت و مواظبت شناخته شده است.
شیران نگهبان نمادین پرستشگاه ها و قصرها و آرامگاه ها بودند و تصور می شد درندگی آنها موجب دور کردن تأثیرات زیان آور می شود که نمونه آن را می توان در کاخ های آشوری دید.
نقش شیر را می توان بر روی کهن ترین آثار هنری ایران مانند جام کالردشت و همچنین آثار مفرغی لرستان، تخت جمشید، کاخ آپادانای داریوش در شوش و آثار مشکوفه از هنر بین النهرین و مصر باستان مشاهده کرد. شاید بتوان علت کاربرد زیاد نقش شیر در آثار تمدن ایران به خصوص آثار موجود در تمدن های زاگرس را وجود شیر از دوران کهن در این منطقه دانست.


بسیاری از شاهان ایرانی به خصوص پادشاهان ساسانی شکار را جزو تفریحات سلطنتی می دانستند و در دوره ی ساسانی شکار شیر و مبارزه با آن به عنوان یکی از مظاهر قدرت و زورمندی پادشاهان محسوب می شده است. بنابراین قرار گرفتن نقش شیر به صورت نقشی رایج بر آثار هنری ایران موضوعی دور از ذهن و عجیب تلقی نمی شود.

 

سجاده فرش, فرش سجاده ای, خرید فرش سجاده ای, فروش فرش سجاده ای, قیمت فرش سجاده ای, خرید سجاده فرش, فروش سجاده فرش, قیمت سجاده فرش, فرش مسجدی, فرش محرابی

برخی از هیئت امنای مساجد که قصد خرید فرش سجاده ای یا تشریفات برای مسجد یا نمازخانه خود دارند غالبا از کیفیت و چگونگی انجام مفروش کردن مسجد آگاهی زیادی ندارند. آنها غالبا تنها به زیبایی و منظم شدن و مرتب شدن مسجد خود می اندیشند. در حالی که اساسا قیمت فرش سجاده ای بر پایه طرح و زیبایی، قیمت گذاری نمی شود بلکه بر اساس کیفیت فرش – یعنی نوع دستگاه بافندگی، تعداد شانه و تراکم سجاده فرش و نوع جنس نخ و میزان خاب فرش سجاده ای می باشد.
سجاده فرش های صددرصد اکریلیک تفاوت ظاهری چندانی با فرشهای سجاده ای پلی استر ندارند و تشخیص آنها فقط در آزمایشگاههای نساجی امکان پذیر می باشد. فرش سجاده ای مناسب برای مساجد فرشی است که از جنس با کیفیت تر و با دوام تری برخوردار باشد. در فرشهای سجاده ای تمام اکریلیک به دلیل اینکه نخهای اکریلیک از ساختار مولکولی محکمتر و لطافت بیشتری نسبت به سجاده فرش های پلی استر برخوردارند این سجاده فرش ها بیشتر مورد استقبال واقع شده اند. فرآیند تولید نخ های اکریلیک در پالایشگاه ها هزینه بسیار بیشتری نسبت به نخ های پلی استر را شامل می شود بخاطر همین, نخهای اکریلیک قیمتی تقریبا دو برابر نخهای پلی استر دارند.


سجاده فرش ها به دلیل پاخور بالا و نیاز به شستشوی هر ساله باید از جنس نخ تمام اکریلیک باشند و اگر از نخ های پلی استر بافته شوند خیلی زود مندرس می شوند و ظاهر اولیه و کیفیت خود را از دست می دهند. سجاده فرش هاباید حداقل ۱۲ میلیمتر خاب (ضخامت) داشته باشد تا در شستشوی هر ساله قوام خود را حفظ کند و زود مندرس و پودنما نشود. بالابردن ضخامت (خاب) سجاده فرش فقط در فرشهای ۵۰۰ شانه امکان پذیر است و در دستگاههای تولید فرشهای سجاده ای ۷۰۰ شانه نمیتوان بیش از ۱۰ تا۱۱ میلیمتر به فرش ضخامت داد.

 

تشخیص میزان خاب فرش سجاده ای


هر چه شانه و تراکم فرش سجاده ای کم تر باشد ارتفاع خاب ان بیشتر است معمولا در سجاده فرش های 500 شانه که در تراکم های مختلف 1000 و 800 و 1200 و ... تهیه می شوند خاب فرش از 14 میل تا 10 میل متفاوت می باشد. هر چه تراکم سجاده فرش پایین تر تراکم بیشتر می باشد. مثلا همان فرش سجاده ای ماشینی 500 شانه با تراکم 800 باید خابی حدود 14 میل داشته باشد. یعنی ارتفاع نخ های U شکل فرش سجاده ای باید تا 14 میل برسد. وقتی تراکم فرش مسجدی کمتر شود مثلا 500 شانه تراکم 1200 ارتفاع خاب ان حدودا به 12 میل می رسد.


تشخیص میزان خاب, از طریق وسیله مقیاس سنجی بنام گِیج امکان پذیر است ولی در صورت دسترسی نداشتن به این ابزار می توان از طریق وزن کردن فرش سجاده ای روی باسکول و با مقایسه کردن آن با حد استاندارد (۳۸ کیلو برای فرش ۱۲ متری ۵۰۰شانه با تراکم۱۰۰۰ و وزن ۴۸ کیلو برای فرش ۱۲ متری ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۲۰۰) به مطلوب بودن فرش سجاده ای خریداری شده پی برد.


خاب فرش مسجدی در واقع همان گره هایی بوده که به صورت U شکل روی سطح سجاده فرش قرار می گیرند و گاهی از آن به عنوان پرز فرش سجاده ای نیز یاد می شود. نخ بافته شده در خاب فرش سجاده ای معمولا پلی استر, اکرولیک و پلی پروپیلن می باشد که سعی می کنیم در مقالات دیگر به توضیحاتی در باره ی آن بپردازیم .


سجاده فرشی که دارای کیفیت عالی باشد خابی حدود 10 میل کمی کمتر یا بیشتر خاب دارد . مثلا ارتفاع خاب سجاده فرش های 700 شانه که امروزه بسیار نیز پر فروش می باشد در حد همان 10 میل است . علاوه بر این باید خاب فرش مسجدی در تمامی فرش یکسان باشد و کمی و زیادی نداشته باشد.


فرش های سجاده ای نباید در هیچ قسمتی نبافت داشته باشند و یا خاب آن ها خالی از نخ های U شکل باشد که در اصلاح به آن کچلی نیز گفته می شود.


سجاده فرش, فرش سجاده ای, فرش مسجدی, فرش محرابی, سجاده فرش مسجد, فرش سجاده مسجدی, خرید فرش سجاده ای, فروش فرش سجاده ای, قیمت فرش سجاده ای, خرید سجاده فرش, فروش سجاده فرش, قیمت سجاده فرش

فرش پازیریک (Pazyryk) در سال ۱۹۴۹ میلادی (۱۳۲۸ شمسی) و در مقبره یخ زده یک از پادشاهان سکایی کشف شد که در کوههای آلتای (Altai) سیبری قرار داشت. اسم فرش از دره‌ای به همین نام گرفته شده که در واقع، حیاط این مقبره به شمار می‌آمد. این فرش قدیمی ترین دست بافته بشر است که تاکنون در جهان یافت شده است.
پروفسور رادنکو (Rodenko)، باستان شناس مشهور روسی قالی پازیریک را همزمان با حفاری‌های باستان شناسی کشف کرد و به محض مشاهده فرش، آن را به دوره هخامنشیان نسبت داد. مستندات تاریخی گویای این واقعیتند که در دوره هخامنشیان فرش‌هایی با کیفیت وجود داشته‌اند. دربار کوروش کبیر در پاسارگاد با قالی‌های باشکوه و نفیس، فرش شده بود. این موضوع مربوط به ۲۵۰۰ سال قبل و زمانی است که بین ایران و یونان هم پیمانی ضعیفی وجود داشت. گفته می‌شود اسکندر دوم مقدونی هنگام مشاهده فرش‌های موجود در آرامگاه کوروش کبیر مبهوت و شگفت زده شده بود.
برخی از پژوهشگران پازیریک را به مادها و پارت‌ها نسبت می‌دهند و نظریه‌های متفاوتی در رابطه با تاریخ دقیق فرش صادر می‌کنند اما هنوز هم این که پازیریک متعلق به سکایی‌ها بوده است صحت بیشتری دارد، آنها مردمانی دامدار بوده‌اند و این فرش را با پشم حاصل از دام‌های خود بافته‌اند. دانشمندان گمان می‌برند که این فرش از نظر محدوده ساخت، به احتمال قوی متعلق به ارمنستان کنونی یا بخش‌های شمالی ایران است.
این فرش، نسبتاً چهارگوش بوده و در ابعاد ۸۹/۱ در ۹۸/۱ بافته شده است. در بافت آن از شیوه‌های بافندگی پیشرفته استفاده شده که گویای پیشینه و تجربه طولانی در این هنر می‌باشد. نتایج تست‌های رادیوکربن، فرش پازیریک را به قرن پنجم پیش از میلاد را متعلق می‌داند که آن را به عنوان قدیمی‌ترین فرش جهان معرفی می‌کند. در هر متر مربع از فرش پازیریک ۳۶۰۰ گره ترکی وجود دارد که نسبتاً منظم و با قاعده هستند. تارها محکم و پودهای آن به صورت شل بافته شده‌اند.
رنگ‌های قالی در گذر زمان به سبز روشن و صورتی روشن تغییر یافته‌اند که هنگام بافت روشن‌تر بوده‌اند.
فرش پازیریک دارای نقش و نگارهایی از سوارکاران، جانوران افسانه‌ای و حاشیه‌های گل دار می‌باشد. تزئین آن، پیچیده و حاکی از سطح بالای بافندگی است. زمینه از ۲۴ مربع تشکیل شده که در هرکدام یک نگاره هشت وجهی بافته شده است. در حاشیه اول، تصاویری از حیوانات افسانه‌ای بالدار مشاهده می‌شود که در زبان تخصصی ” شیردال” نامیده می‌شوند. این حیوان افسانه‌ای دارای سر عقاب و بدن شیر است. در حاشیه دوم ۲۴ گوزن زرد و خالدار ایرانی بافته شده است که حجاری‌های آن در بنای تخت جمشید مشاهده می‌شود. در حاشیه سوم هم ۶۲ نگاره مشابه با انواع بافته شده در زمینه فرش، نقش بسته است. حاشیه چهارم شامل ۲۸ اسب می‌باشد که سوارکاران یا بر آنها سوار هستند و یا کنار اسبها ایستاده‌اند.
در دم اسب‌ها گره‌ای بافته شده که در دم یکی از اسب‌های موجود بر دیواره پرسپولیس دیده می‌شود. در آخرین حاشیه نیز حیوانات افسانه‌ای بالدار تکرار می‌شود که نقشی مشابه با حاشیه اول را پدید آورده است. این فرش دارای لبه‌ها و کناره‌های کوچک ۱ در ۵/۱ سانتی متری است و در امتداد هر دو حاشیه، پرز فشرده و با ضخامت چند میلی متر وجود دارد.
نکته جالب این است که در قاب‌های بالایی، علامت «X» دیده می‌شود که نماد درفش کاویانی است و در دوره ساسانیان و اشکانیان به مهمترین پرچم ایران تبدیل شد.
فرش پازیریک اکنون در موزه آرمیتاژ (Hermitage) روسیه نگهداری می‌شود. در ایران نیز در سال ۱۳۵۵ دو نمونه از آن در شرکت سهامی فرش ایران بافته شد که موزه فرش کشور یکی از آنها را به نمایش گذاشته است. این قالی که با تکنیک بسیار بالایی بافته شده، نمونه کمیاب و زیبایی از شاهکارهای فرشبافی ایران زمین به شمار می‌رود.

سجاده فرش, فرش سجاده ای, فرش سجاده مسجدی, سجاده فرش مسجد, خرید فرش سجاده ای, فروش فرش سجاده ای, قیمت فرش سجاده ای, خرید سجاده فرش, فروش سجاده فرش, قیمت سجاده فرش

 

صفحه1 از7

اطلاعات تماس

تلفن : 03154750320

        03154750321

تلفن همراه : مهدوی فر(مدیریت) 09131631223

                   بذرافشان (فروش)09103851223

فکس : 03154750321

ایمیل : taksetare.carpet@gmail.com

عضویت در خبرنامه

برای دریافت آخرین مقالات، کوپن تخفیف و فروش های ویژه در خبرنامه ما عضو شوید آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

ما را تایید می کنند

 

logo-samandehi

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد فروشگاه فرش قالیکده محفوظ می باشد.

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account