«عکس‌های تبدیل شده به تابلو فرش» از جمله محصولاتی هستند که مورد استقبال بسیاری از مشتریان واقع شده‌اند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، مقایسه و توصیف روش‌های مختلف تبدیل عکس به تابلو فرش است.

عکس‌ها و تصاویر مد نظر شما به دو شیوه به تابلو فرش تبدیل می‌شوند:

  1. عکس و تصویر بافته می‌شود،
  2. عکس مورد نظر شما بر روی تابلو فرش چاپ می‌شود.

در ادامه با فرآیند هر کدام از این دو روش و مزایا و معایب آنها آشنا می‌شوید.

 

 

تبدیل عکس شخصی به تابلو فرش از طریق چاپ عکس بر روی تابلو فرش

مقدمه

چاپ عکس بر روی تابلو فرش بوسیله دستگاه‌های مخصوص و مدرنی انجام می‌شود که از صنعت چاپ وارد صنعت فرش شده‌اند. در ادبیات علمی هنگامی که یک فناوری از یک صنعت به صنعت دیگر وارد شود و ارزش اقتصادی خلق کند و کارا باشد، به آن سرریز فناورانه می‌گویند.

در حال حاضر با توجه تکنولوژی روز دنیا و همچنین دستگاه‌های مدرن امروزی، چاپ هر نوع عکسی بر روی فرش بسیار متداول شده است؛ از این رو می‌توان گفت که رایجترین روش برای تبدیل عکس شخصی به تابلو فرش، چاپ عکس بر روی فرش است.

 

چگونگی تبدیل عکس به تابلو فرش با استفاده از فناوری چاپ

در این روش، عکس مورد نظر شما با استفاده از دستگاه‌های مخصوص بر روی یک فرش کاملاً خام و سفید رنگ چاپ می‌شود. فرش‌های خام و سفید رنگ که ریزبافت و 1200 شانه هستند، توسط دستگاه‌های بافندگی در رول‌های با متراژ بالا تولید می‌شوند. در ادامه کار، جهت آماده کردن فرش‌های سفید برای چاپ کردن عکس بر روی آنها، فرش‌ها به اندازه‌های استاندارد کوچکتر برش داده و دوردوزی می‌شوند. الیاف فرش‌های خام سفید از جنس پلی‌استر یا فیلامنت هستند که کاملا بدون پرز و نسبتاً براق‌اند.

 

ابعاد استاندارد تابلو فرش‌ها

ردیف

اندازه استاندارد

1

50*35 سانتی‌متر

2

70*50 سانتی‌متر

3

100*50 سانتی‌متر

4

100*70 سانتی‌متر

5

150*100 سانتی‌متر

در مورد چاپ عکس بر روی تابلو فرش دو نکته حائز اهمیت است؛

مورد اول آن که، در فرآیند چاپ دورو عکس مورد نظر مشتری علاوه بر چاپ بر سطح رویین فرش، در پشت فرش هم چاپ می‌شود تا تابلو فرش چاپی شباهت بیشتری با تابلو فرش‌های بافت داشته باشد در حالی که در فرآیند چاپ یک‌رو، طرح مورد نظر مشتری تنها روی سطح رویین فرش چاپ می‌گردد و قسمت پشتی تابلو فرش کاملاً سفید است.

نکته دوم این است که چاپ عکس روی تابلو فرش دو نوع است؛ چاپ سطحی و چاپ عمقی. در چاپ سطحی تنها سطح فرش سفید رنگ‌آمیزی می‌شود در حالی که در چاپ عمقی که آن را کلاریس نیز می‌نامند، تا میانه‌های الیاف رنگ‌آمیزی انجام می‌شود.

پس از چاپ عکس بر روی تابلو فرش، تابلو فرش چاپی به قسمت دوخت ریشه ارسال می‌شود. در نهایت هم با توجه به درخواست مشتری و انتخاب مورد پسند ایشان، فرآیند نصب قاب بر روی تابلو فرش آغاز می‌شود.

هنگامی که تمامی مراحل فوق سپری شد، تابلو فرش سفارش داده شده به صورت زیبا و خاص فوم‌پیچی شده و برای مشتری ارسال می‌گردد.


مزایای چاپ عکس بر روی تابلو فرش با استفاده از فناوری چاپ:

  1. سرعت آماده شدن محصول: چاپ عکس بر روی فرش بسیار سریع‌تر از بافت عکس درخواستی است. طی شدن این فرآیند حتی در یک روز هم امکان‌پذیر است.
  2. رنگ‌آمیزی: از آنجایی که در فرآیند چاپ عکس بر روی تابلو فرش از 256 رنگ استفاده می‌شود، نتیجه‌ی کار بسیار طبیعی‌تر و چشم‌نوازتر است.
  3. قیمت: تهیه تابلو فرش به روش چاپ بسیار مقرون به صرفه‌تر از روش بافت است. یکی از دلایل این امر آن است که دستگاه‌های بافندگی که تابلو فرش‌ها را می‌بافند عمل بافت را به صورت پشت‌ و ‌رو انجام می‌دهند به این معنی که پس از پایان فرآیند دو خروجی در دست است؛ یکی تابلو فرشی که دقیقاً با عکس ارسالی مطابقت دارد و دیگری تابلو فرشی که آینۀ عکس ارسالی است.


معایب چاپ عکس بر روی تابلو فرش با استفاده از فناوری چاپ:

  1. تغییر رنگ: عکسی که شما در مانیتور می‌بینید با کد رنگ RGB و هگزادسیمال در حالی که هنگام چاپ عکس مشتری به کد رنگ CMYK تبدیل می‌شود. از اینرو ممکن است کمی تغییر رنگ داشته باشیم؛ در این مورد می‌توان گفت که عکس‌ها به هنگام تبدیل (به خصوص عکس‌های روشنتر) اندکی سرخ‌تر یا قدری مات می‌شوند.

 

تبدیل عکس به تابلو فرش از طریق بافت

مقدمه

تابلو فرش‌هایی که به این روش تولید می‌شوند معمولاً ماندگاری بیشتری دارند. در این روش از 10 رنگ استفاده می‌گردد و به صورت 1000 شانه و تراکم 3000 بافته می‌شود. همچنین آماده شدنتابلو فرش عکس شخصی از این طریق، زمان بیشتری طول می‌کشد.

 

چگونگی تبدیل عکس به تابلو فرش از طریق بافت

بافت عکس شخصی توسط دستگاه‌های بافندگی نظیر شونهر و HCP انجام می‌شود. در این روش ابتدا پشت زمینه‌ی عکس دریافتی از مشتری، توسط طراح تغییر می‌یابد و در صورتی که مشتری عکس اصلاح شده را تایید نمود، تبدیل به نقشه‌ی فرش شده و آمادۀ بافت می‌شود.

تابلو فرش‌های بافت معمولاً در کنار فرش ماشینی 9 متری (به عنوان یک فرش کناره) بافته می‌شوند تا از ظرفیت ماشین بافندگی حداکثر استفاده به‌عمل آید. به این دلیل، در بافت تابلو فرش‌ها اندازه‌های 50 در 70 و 50 در 100 متداول‌تر هستند. البته سایر اندازه‌های 70 در 100 و 100 در 150 و … نیز قابل بافت هستند که تولید آن‌ها بسته به صف بافت مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد.

جنس الیاف در بافت ماشینی، به طور معمول اکریلیک بوده و به صورت 1000 شانه و تراکم 3000 بافته می‌شود. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که دستگاه‌های بافندگی فرش ماشینی، به صورت خاب زیر و رو فرش را می‌بافند به این معنی که هنگامی که نقشه به دستگاه داده می‌شود، همزمان دو عدد تابلو فرش کاملاً یکسان بافته می‌شود (که هر دو تابلو فرش تحویل مشتری می‌گردد).


مزایای تبدیل عکس شخصی به تابلو فرش از طریق بافت عکس بر روی فرش

  1. مقدار رنگ‌آمیزی‌شده: بر عکس حالت چاپ که تنها سطح فرش رنگ‌آمیزی می‌شود، در این حالت تمامی الیاف از پیش و به صورت کامل رنگ‌آمیزی شده‌اند. به این دلیل نه‌تنها تا عمق فرش رنگ وجود دارد بلکه به صورت خودکار، تصویر عکس بافته شده در پشت تابلو فرش هم نمایان است.
  2. اصالت: در حالت بافت تا حدودی اصالت کار و هنر ایرانی حفظ می‌شود؛ از اینرو به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌خواهید به عنوان سوغاتی به خارج از کشور ارسال کنید، حالت بافت عکس را انتخاب کنید.
  3. ماندگاری: بافت در مقایسه با چاپ از ماندگاری بیشتری برخوردار است.

معایب تبدیل عکس شخصی به تابلو فرش از طریق بافت عکس بر روی فرش

  1. زمان: بافت عکس به صورت تابلو فرش در مقایسه با چاپ عکس بر روی فرش زمان بیشتری طول می‌کشد؛ در واقع پس از ثبت سفارش، عکس شما اصلاح و تبدیل به نقشه می‌شود و در نهایت وارد صف بافت می‌گردد که بسته به صف بافت، تابلو فرش شما بین 5 روز تا 10 روز آماده‌ی ارسال می‌شود.
  2. محدودیت رنگ: در بافت ماشینی تابلو فرش نهایتا از 10 رنگ استفاده می‌شود؛ بالطبع محدودیت رنگ‌ها باعث می‌شود که نتیجه‌ی کار بر خلاف چاپ عکس که از 256 رنگ استفاده می‌شود، چندان طبیعی به نظر نرسد.
  3. هزینه: در این روش، تبدیل عکس به تابلو فرش هزینه‌ی بالاتری دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت با اشاره به جایگاه صنعت فرش تصریح کرد: باید از همه فرصتها برای ارتباط بین خلاقیت، نوآوری و تولید استفاده کنیم تا پاسخگوی نیاز بازار در صنعت فرش باشیم.

به گزارش شاتا؛ « مجتبی خسروتاج» درمراسم سومین مسابقه سراسری طرح و نقشه فرش دستباف با اشاره به کنفرانس اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا که در جریان سفر به وین صورت گرفت افزود: پس از انجام مذاکرات 1+5 و توافقات به عمل آمده امروز ایران در شرایط پس از تحریم در مرکز و کانون توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته که می توان از آن به عنوان سونامی توجهات نام برد. وی افزود: این شرایط فضای مناسبی را برای کشور ما فراهم کرده است تا  علاوه بر بخش های سیاسی و اقتصادی بتوانیم توانمندیها و ظرفیتهای خود را در سایر موارد از جمله فرهنگ و هنر  و تاریخ نشان دهیم .
خسروتاج با بیان اینکه در این بین صنعت فرش به عنوان یکی از صنایع مهم می تواند مطرح باشد تاکید کرد: شرایط پیش آمده فرصت مناسبی است تا در بسیاری از صنایع از جمله صنعت فرش بتوانیم پتانسیل خود را بیش از گذشته به نمایش بگذاریم.
وی افزود: ما برای به رخ کشیدن صنعت فرش و هنری که در فرش ایران نهفته است می توانیم پیرو مذاکرات انجام شده 5+1 تابلو فرش آن را بافته و به هر یک از کشورها ارسال کنیم تا علاوه بر نشان دادن هنر و صنعت فرش کشور به افزایش سطح همکاریها و تعاملات در صنایع مختلف کمک کنیم  چرا که اهمیت و نقش این مذاکرات به خوبی نمایان خواهد شد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه  جایگاه صنعت فرش را در توسعه اقتصادی کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: بزرگترین موضوع مهم در این صنعت توجه به بازاریابی و تبلیغات است آنچه که امروز باید بیش از هر زمان دیگری باید به آن توجه داشت.
به گفته وی؛ رفع تحریمها و گسترش تعاملات با دیگر کشورها به افزایش صنعت گردشگری و توریسم کمک شایانی خواهد کرد که در این بین فرش ایرانی به عنوان نماد هنر کشورمان می تواند نام ایران را در محافل مختلف بین المللی بر سر زبانها بیندازد.
خسروتاج با انتقاد از اینکه فرش ماشینی را نباید به عنوان یک چالش  بر سر راه فرش دستیاف قلمداد کرد افزود: در اقتصادی که متکی به رقابت‌پذیری است همواره باید شاهد توسعه صنایع بود.
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت توسعه فضای نوآوری در کشور را حائز اهمیت خواند و گفت: برگزاری این جشنواره به ایجاد یک سیستم نوآور در صنعت فرش کمک خواهد کرد.
وی ضرورت نظام نوآوری ملی را در صنعت فرش مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس ماده 8 قانون رفع موانع تولید پیش‌بینی شده است که دولت باید از نام و نشان تجاری حمایت و شرایط ایجاد، رشد و توسعه برندسازی را فراهم کند که در این بین صنعت فرش نیز می تواند جایگاه مناسبی را از آن خود کند.
به گفته خسروتاج ، با برخورداری از نام و نشان‌های تجاری در صنعت فرش می توان به رتبه‌بندی و حمایت بیشتر از جایگاه  آن کمک کرد.
وی با تاکید بر اینکه فضای کلان صنعت فرش باید متکی به صادرات این کالا باشد تصریح کرد: صنعت فرش صنعتی است که باید علاوه بر  اصالت و کیفیت ، به عنوان کار هنری  مورد توجه قرار گیرد. 
خسروتاج در ادامه خاطرنشان کرد: ما در بخش اقتصادی باید ارتباط تولید را با نوآوری نگه داریم و از همه فرصت‌ها برای برقراری ارتباط بین خلاقیت و نوآوری و تولید استفاده کنیم تا پاسخگوی نیاز بازار باشیم. 
وی ابراز امیدواری کرد: در آینده بتوانیم فضای بیشتری را از صادرات کشور به صنعت فرش اختصاص دهیم (منبع خبر).

 

کلمه فارسی

معادل انگلیسی

معادل عربی

فرش

carpet

السجاد

قالی

rug

السجاد

سجاده فرش

Prayer rug

سجاد الصلاة

تابلو فرش

Pictorial carpet

التصويرية السجاد

شگی

Shaggy rug

سجادة أشعث

پادری

Mat

حصيرة

کناره

 Roll to roll carpet

لفات السجاد

پشتی

pillow

وسادة

فریز

Heat-set friese

الحرارة مجموعة السجاد

گلیم

kilim

کلیم

جاجیم

jajim

جاجیم

شانه

Reeds

القصب

تراکم

Density

كثافة

الیاف

Yarn

غزل السجاد

 

فناوری کلاریس که به تازگی وارد صنعت فرش شده با چاپ طرح ها، نقشه ها و تصاویر مورد علاقه مشتریان به روی فرش و ارائه فرش ها و تابلو فرش های جذاب و دلنشین جایگاه خاصی میان مشتریان پیدا کرده است. فناوری کلاریس فناوری چاپ رنگی است که از صنعت چاپ وارد صنعت صنعت فرش شده است. شیوه کار این فناوری به گونه ای است که طرح مورد نظر را روی یک فرش سفید به چاپ می رساند. تفاوت این فناوری با فناوری چاپ ساده آن است که در چاپ ساده تنها سطح فرش رنگی می شود در حالی که در فناوری کلاریس مقداری از عمق فرش نیز رنگ آمیزی می شود. 

کلاریس، تبدیل عکس ها و تصاویر شخصی به تابلو فرش را بسیار آسان تر و زیباتر ساخته است به گونه ای که تفاوت میان عکس واقعی با تصویر چاپ شده به صورت کامل از بین رفته است.

شرکت تک ستاره کویر قادر است تا تمامی تصاویر و عکس های مد نظر شما را با استفاده از فناوری کلاریس به فرش و تابلو فرش تبدیل کند. 

گفت و گو با آقای یوکی هیسا کامیمورا

مدیر بازاریابی الیاف کانکارون در شرکت کانِکا  ژاپن

ژاپن کشور آفتاب تابان، سمبل پیشرفت و توسعه آسیا است. اقتصاد ژاپن دارای نظام سرمایه‌داری است که از نظر میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) در جهان رتبه دوم و از نظر تساوی قدرت خرید، دارای رتبه سوم است. 

اقتصاد ژاپن در جنگ جهانی دوم دچار صدمات ویران‌کننده‌ای شد اما پس از آن، ضمن پرداخت غرامت، با محور قرار دادن تولید، به رشد اقتصادی تصاعدی دست یافت. در سال 1974، در اثر بحران نفت، رشد اقتصادی تصاعدی متوقف شد و به خاطر نزول ارزش ین، صنایع بسیاری قدرت رقابت را از دست دادند و متلاشی شدند. از سوی دیگر صنایعی نظیر خودروسازی با اتخاذ تدابیر مناسب در تولید، با عبور از بحران تنزل ارزش ین، به صنایع کلیدی ژاپن تبدیل شدند به گونه ای که در سال 1986 از نظر میزان تولید ناخالص ملی پس از آمریکا، به عنوان کشوری سرمایه‌داری، به رتبه دوم دست یافت. 
در نیمه دوم دهه 1980، ژاپن در اثر ایجاد اقتصاد حبابی (زمین) و نابودی آن و رکود بلند مدت اقتصادی، با نزول نرخ رشد اقتصادی و بحران مالی روبه‌رو شد. در برنامه‌های سیاست‌ مالی با هدف محاسبه صدمات رکود اقتصادی، بدهی‌های بخش دولتی بیش از 750 تریلیون ین محاسبه شد. در نتیجه این وضعیت، علی‌رغم رهایی از دوران رکود اقتصادی، مشکل افزایش تفاوت درآمدها به وجود آمد اما به هر حال در حال حاضر این کشور سومین قدرت اقتصادی دنیا محسوب می شود.
مهمترین صنعت ژاپن صنعت خدمات است که به آن "صنعت سوم" نیز می‌گویند. این صنعت در ژاپن به پیشرفت‌های بسیاری نائل آمده است. همچنین در حوزه موسوم به "صنعت دوم" یعنی صنایع کارخانه‌ای نیز بسیار قدرتمند است و در آن میان در تجارت محصولات تولیدی بسیار پیشرفت کرده است. ژاپن در زمینه فناوری صنعتی، بالاترین استانداردهای دنیا را دارد و در صنایع خودروسازی، الکترونیک، کشتی‌سازی و صنایع وابسته به آهن و فولاد چند کارخانه عظیم دنیا را در خود جای داده است.

اما داستان صنایع نساجی در این کشور ... 
صنعت نساجی جهان با اختراع ماشین‌های دوزندگی و بافندگی در انگلستان وارد مرحله جدیدی شد و انقلاب صنعتی را به مرحله اوج خود رساند و طی سال های گذشته تولید پارچه‌های پنبه ای، پشمی و ابریشمی در دنیا تأثیر زیادی بر توسعه اقتصادی کشورها گذاشته است.  
در قرن نوزدهم میلادی صنعت نساجی از محل تولدش یعنی انگلستان به سرعت به تمام اروپا و امریکای شمالی گسترش یافت. با گذشت زمان، کشورهای آسیایی نیز وارد این عرصه شدند و شروع به سرمایه‌گذاری در این بخش و صنعتی کردن نساجی خود کردند. به همین دلیل به ترتیب کشورهایی ژاپن، کره جنوبی، اندونزی، مالزی، چین، هند و ... به قدرتهای نساجی آسیا تبدیل شدند و توانستند نقش کلیدی در این عرصه بر عهده بگیرند. 
صنعت نساجی و همچنین ماشین سازی نساجی در ابتدای قرن بیستم در کشور ژاپن در دوران اوج خود قرار داشت به گونه ای که شرکت تویوتا که هم اکنون به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین سازندگان خودرو جهان شناخته می شود در اواخر دهه 1890 میلادی فعالیت خود را با تولید ماشین بافندگی آغاز نمود (البته بخش نساجی شرکت تویوتا هنوز هم به تولید ماشین آلات ریسندگی و بافندگی مشغول است) و پس از 20 سال با تجربیاتی که در این حوزه بدست آورد به صنعت خودروسازی متمایل گشت.
در حال حاضرصنایع نساجی در مقام یکی از معیارها و شاخص‌های توسعه کشورهای مختلف است به گونه‌ای که در میان ۱۰ کشور عمده صادرکننده محصولات نساجی در جهان ۷ کشور از ممالک پیشرفته هستند و ارزش صادرات سالانه این محصولات در دنیا به بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود که از این جهت نساجی به عنوان دومین صنعت مادر تلقی می‌شود. 
در حال حاضر در کشور ژاپن نیز مانند کشورهای اروپای غربی و آمریکا تولید محصولات نساجی متداول دارای روند نزولی است و تمرکز صنعت نساجی این کشور بر روی تولید الیاف مصنوعی، منسوجات بی بافت، منسوجات فنی و ماشین آلات نساجی است. ماشین آلات نساجی کشور ژاپن همواره به دلیل تکنولوژی و کیفیت بسیار بالای خود مطلوب مشتریان بوده است.
در زمینه تولید الیاف مصنوعی کشور ژاپن سومین تولیدکننده بزرگ الیاف اکریلیک و بزرگترین صادرکننده آن می باشد به گونه ای که در سال 2009 بیش از 100 هزار تن صادرات الیاف اکریلیک داشته است. با ذکر این مقدمه و با توجه به اهمیت الیاف اکریلیک در صنعت فرش ماشینی ایران مصاحبه ای با آقای یوکی هیسا کامیمورا، مدیر بازاریابی الیاف کانکارون شرکت کانکا ژاپن ترتیب دادیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

شرکت کانکا را بیشتر معرفی نمائید و این که در چه زمینه ای از صنایع نساجی فعال است؟
شرکت کانکا سال 1949 در شهر اوزاکا با سرمایه ای بالغ بر 33046 میلیون ین با هدف تولید مواد شیمیایی راه اندازی شد و در حال حاضر ضمن تولید مواد شیمیایی (بر پایه نفت)، به تولید الیاف مدآکریلیکKanecaron  (الیاف اکریلیک اصلاح شده) نیز می پردازد. میزان تولید سالیانه این شرکت 70 هزار تن لیف در سال می باشد و تولیدات کانکا تقریباً به تمام کشورهای دنیا از جمله چین، اندونزی، سوریه، ایران، کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می شود. کانکا متعلق به بخش خصوصی است و ارتباطی با دولت ندارد.

الیاف Kanecaron چه کاربردهایی دارد؟
اگرچه در حال حاضر میزان تولید الیاف اکریلیک در دنیا بسیار اندک است اما کانکا بزرگترین تولیدکننده الیاف مداکریلیک در جهان محسوب می شود.  اگر بخواهیم موارد مصرف این الیاف را به تفصیل بیان کنیم میتوانیم آن را به پنج دسته اصلی تقسیم نماییم:
1-مصارف داخلی ساختمان شامل: پرده، فرش، پارتیشن، رومبلی، کاغذ دیواری، پرده سالنهای سینما و تئاتر، روکش و رومبلی  صندلیهای سالنهای عمومی، کفپوشها و کلیه منسوجات خانگی قابل استفاده در منازل و یا اماکن عمومی
2-دسته دوم مصارف صنعتی شامل: انواع فیلترها، صنایع اتومبیل، باتری سازی، لایه های محافظ چرم و پارچه و ...
3-دسته سوم: صنایع خواب شامل: پتو، لحاف، تشک، بالشت، کوسن، و کلیه لایه های مختلف مورد استفاده در صنایع خواب.
4-دسته چهارم: تولید پوست و خز مصنوعی و همچنین کلاه گیس و موی مصنوعی که به دلیل لطافت بی همتای این الیاف این دسته یکی از بزرگترین مصرف کنندگان این الیاف می باشند.
5-دسته پنجم شامل انواع البسه نظیر: لباس کار، لباس آتش نشانها، لباسهای خواب خصوصا لباس خواب کودکان، یونیفرم های نظامی، ژاکت های حرارتی، زیرپوشهای محافظ، پیش بندهای صنعتی، لایه های زیر درب موتور اتومبیل و صدها کاربرد دیگر.

الیاف اکریلیک در صنعت فرش ماشینی



آیا محصولات کانکا به ایران نیز صادر می شود؟
تابحال چند مرتبه به ایران صادرات داشته ایم. که البته این موضوع در طی چند سال اخیر به دلیل مشکلات نقل و انتقالات مالی کمرنگ شده و از اوسط سال 2016 میلادی مجدداً صادرات خود به ایران را از سر گرفته ایم.
چندین سال است که به توسعه تولید این الیاف در فرش ماشینی متمرکز شده ایم. طبق قوانین موجود در کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، مواد اولیه به کار رفته در فرش ماشینی باید در مقابل آتش مقاوم باشد و ما نیز در تولید محصولات خود به این مورد توجه ویژه ای داریم. در حال حاضر مشتریان چینی ما جهت تولید و صادرات فرش به آمریکا تنها از الیاف شرکت ما استفاده می نمایند. به دلیل پتانسیلی که در ایران و خصوصا در بخش فرش ماشینی مشاهده نمودیم سعی کردیم تا تمرکز کاری خود را در بدو امر و در ابتدای ورود به این بازار بر روی فرش ماشینی معطوف کنیم که در نتیجه با توجه به درک از نیازهای این بخش، الیافی مختص فرش ماشینی تولید کردیم (SP Type)، همانطور که میدانید شرکت کانکا در حدود 20 نوع مختلف از الیاف مداکریلیک برای کاربردهای مختلف تولید میکند که هرکدام از LOI  28 تا 35 قابل ارائه است (LOI فاکتوری است که میزان اکسیژن مورد نیاز جهت سوختن را بیان می کند و معیاری جهت سنجش الیاف ضد آتش است) و SP type یک نوع از آنهاست که مختص فرش ماشینی تولید شده است. باید توجه داشت که استفاده از این الیاف میتواند باعث ایجاد تنوع و برند جدید و تکمیل سبد محصولات شرکتهای تولیدی فرش ماشینی در این بازار بسیار رقابتی خواهد شد.  گفتنی است که الیاف با طول 38 تا 152 میلیمتر و ظرافت از 7/1 تا 17 دسی تکس جهت صنایع فرش ماشینی قابل تولید است.

لطفا در مورد الیاف تولیدی و مزایای آن بیشتر توضیح دهید:
همانطور که میدانید عنوان مدآکریلیک به الیافی اطلاق می شود که حداکثر 85% وزنی آن شامل اکریلونیتریل باشد. در الیاف کانکارون نیز کمتر از 85% وزنی الیاف به اکریلونیتریل اختصاص داده شده و مابقی شامل موادی است که به منظور ایجاد خواص جدید در لیف که شامل جذب رنگ بالاتر، ضد الکتریسیته ساکن، جلوگیری از پیشروی آتش و ... به لیف اضافه شده است. درواقع این الیاف همان الیاف اکریلیک است که خواص جدیدی در آن ایجاد گردیده است.

الیاف اکریلیک در صنعت فرش ماشینی
لطفا کمی بیشتر درمورد خواص مورد اشاره توضیح دهید:
• این الیاف بطور ذاتی بازدارنده آتش میباشد و این خاصیت را مدیون عناصر و ترکیباتی است که در پلیمر لیف موجود می باشد. پس این خاصیت با شستشو و استفاده مکرر از بین نرفته بلکه بصورت دائمی وجود خواهد داشت. 
• یکی دیگر از مزایای الیاف کانکارون در مقایسه با سایر الیاف زیر دست بسیار لطیف و نرمی است که آن را مدیون سطح مقطع منحصر به فرد الیاف میباشد که باعث شده که محصولات تولیدی از آن بسیار نرم، راحت، گرم و خوش پوش باشند.
• الیاف کانکارون مقاومت بسیار بالایی در مقابل اسید و قلیا و مواد آلی و غیر آلی از خود نشان میدهند، به همین دلیل بخش بزرگی از الیاف تولید شده این شرکت در سایر صنایع و بخشهای مختلف صنعت بغیر از نساجی کاربرد دارد.
• این الیاف به دو صورت خود رنگ (DOPE DYED) و سفید (RAW WHITE) و در سه نوع مات (Dull)، نیمه مات (Semi Dull) و براق (Bright) تولید می شود که حتی قابلیت رنگرزی با رنگزاهای کاتیونیک را دارا بوده که نتیجه آن رنگهای شفاف، زنده، زیبا و با ماندگاری و ثبات رنگی بسیار بالاست که بازهم این مهم بدلیل وجود عناصر و موادی است که به پلیمر لیف اضافه گردیده تا جذب رنگ بالا رفته و توان ایجاد رنگهای زنده و شفاف وجود داشته باشد. شایان ذکر است که همان شرایطی را که برای الیاف اکریلیک معمولی در حین رنگرزی، ریسندگی و انواع بافندگی و یا تولید لایه های بی بافت داریم را نیز برای این الیاف میتوان اعمال نمود.
• این الیاف قابلیت بسیار بالایی در مخلوط شدن با سایر الیاف مانند پنبه، ریون، پلی استر که براحتی در معرض آتش میسوزند را دارا میباشد و باعث می شود که ترکیب نهایی خاصیت ضد آتش را دارا باشد و یا می توان در تولید انواع پارچه های مختلف به عنوان نخی خاص (مثلا پود) ایفای نقش نموده و در نهایت خاصیت ضد آتش را به محصول نهایی اعمال نماید.
رفتار این الیاف در مقابل آتش بدین صورت است که وقتی منبع آتش دور شد و یا شعله از منبع فاصله گرفت بدلیل خواصی که پلیمر این لیف دارا میباشد آتش سریعا خاموش شده و از پیشروی آتش جلوگیری میکند و این در شرایطی است که کوچکترین قطره ذوب شده از الیاف وجود نخواهد داشت تا باعث ایجاد سوختگی روی بدن انسان گردد به همین دلیل کاربرد بسیار وسیعی در صنایع خواب و لباس خواب خصوصا لباس خواب کودکان دارد چون علاوه بر امنیت سبکی و راحتی بسیاری را به ارمغان می آورد. 
 
یکی از مراحل مهم در تولید و عرضه هر محصول و کالا، بازاریابی آن است. کانکا برای فروش بیشتر چه تدابیری درزمینه بازاریابی اتخاذ می کند و نحوه عملکرد بخش بازاریابی چگونه است؟
در مرحله نخست، بازار هدف را با دقت مورد بررسی قرار می دهیم و سپس با شرکت هایی که تمایل به همکاری با ما دارند، وارد مذاکره و تعامل می شویم. برای مثال به خوبی با گستردگی و وسعت بازار فرش ماشینی در ایران آشنا هستیم و می دانیم که میزان نیاز به الیاف اکریلیک در ایران بالاست به همین دلیل مشتریان ایرانی را با خصوصیات الیاف Kanecaron آشنا می کنیم تا نسبت به مزایای این الیاف در مقایسه با اکریلیک معمولی اطلاعات جامع و کاملی کسب نمایند. به اعتقاد من در ایران هم مانند ژاپن قوانینی مبنی بر استفاده از الیاف مقاوم در تولید منسوجات خانگی برابر آتش سوزی تصویب خواهد شد که مهمترین خاصیت الیاف Kanecaron ، مقاومت در برابر آتش سوزی است. 

دیدگاه شما در مورد صنایع نساجی ایران چیست ?
به دلیل کاربردهای متعدد الیاف Kanecaron، ایران در آینده نزدیک تبدیل به یکی از بازارهای شرکت ما خواهد شد. در حال حاضر  به معرفی محصولات شرکت در زمینه فرش ماشینی می پردازیم اما در آینده محصولات دیگری نیز به ایران صادر خواهیم کرد. 

به عنوان سوال پایانی، قابلیتهای الیاف مداکریلیک را در صنعت فرش ماشینی ایران چگونه ارزیابی می نمایید.
یکی از مهمترین مزایای استفاده از الیاف مدآکریلیک را امکان تولید کلکسیون های ویژه فرش های ضدآتش برای استفاده در منازل عنوان نمود. این فرشها در منازلی که دارای شومینه هستند و یا برای افراد سیگاری که پتانسیل افتادن سیگار بر روی فرش در منازل آنها زیاد است گزینه مناسبی هستند. از طرف دیگر به دلیل نرمی بسیار قابل ملاحظه فرشهای تولید شده از این الیاف، آنها را به عنوان گزینه بسیار مناسبی برای کاربرد در فرش اتاق خواب مخصوصاً اتاق خواب کودکان مطرح نموده است که علاوه بر بالابردن سطح ایمنی داخل منازل، به دلیل درخشندگی ذاتی این الیاف جلوه ویژه ای نیز به اتاقها می بخشد.
استفاده از الیاف مداکریلیک می تواند به منجر به گسترش و توسعه بازار شرکتهای فرش ماشینی در تولید فرشهای ویژه هتلها، سالنهای اجتماعات عمومی نظیر سینما، تئاتر و ... و همچنین فرشهای ویژه وسایل نقلیه عمومی نظیر هواپیما، قطار و ... شود که در حال حاضر عمدتاً از موکت در آنها استفاده می شود.
خواهشمند است جهت کسب اطلاعات تکمیلی به غرفه ما در سالن 38A (شماره 24) ماشین آلات نساجی تهران تشریف بیاورید.

منبع: تحریریه مجله نساجی کهن

 

محمدعلی صادقی کیا: صنعت فرش که یکی از صنایع اصلی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل می باشد، به صورت مقطعی ادامه حیاتش با تأثیرپذیری از اوضاع متلاطم اقتصاد ایران با بحران مواجه می شود. هر چند در این میان عوامل متعددی دخالت دارند امّا وارداتی بودن دستگاه های بافندگی و عدم انتقال فناوری آن به ایران نیز از جمله عواملی هستند که آسیب پذیری این صنعت را تشدید می کنند. در واقع، در حالی که بسیاری از سرمایه گذاران بهره مندی از یارانه های دولتی، تعرفه های وارداتی پائین و ... را به عنوان سیاست های مؤثر در خروج از بحران پیشنهاد می کنند، بی توجهی به انتقال فناوری نویدبخش آینده ای سخت است.

انتقال فناوری به معنای انتقال مهارت ها، دانش، روش ها و چگونگی تولید است. در حالی که تمامی دستگاه های بافندگی از دو شرکت معروف آلمان و بلژیکی شونهر و وندویل خریداری می شوند، امّا هیچ‌ یک از شرکت ها توجهی به انتقال فناوری ندارند حال آن که بر اساسی گفتگویی که با رئیس اداره شهرستان آران و بیدگل و برخی مسئولین کارخانه ها صورت گرفته است، در صورت بومی بودن دستگاه های قالیبافی، قیمت تمام شده آنها به نصف کاهش می یابد و رقابت پذیری محصولات نهایی را در داخل و خارج از کشور افزایش می دهد و صادرات را آسان می سازد. به این ترتیب، در دورانی که نرخ ارز با بحران نوسان بسیار مواجه می شود فروش محصولات نهایی نیز به دلیل قیمت تمام شده بالا کاهش چشمگیری پیدا می کند.

انتقال فناوری و هم پایی فناورانه دو راهکاری هستند که خلأ موجود را پر می کنند. در این راستا، اداره های صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی منطقه و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور که جزء سازمان‌های سیاست‌گذار نوآوری در این بخش محسوب می‌شوند، می‌بایست شرکت‌ها را ملزم کنند که هنگام خرید دستگاه‌های بافندگی با عقدقراردادهای انتقال فناوری موجبات انتقال دانش و مهارت چگونگی ساخت این دستگاه‌ها را به کشور فراهم آورند.

همچنین، از آنجایی که هم‌پایی فناورانه در این بخش به دلیل بنیادی بودن تحقیقاتش و نیز آن که بهره برداری تجاری از آن در آینده‌ای نه چندان نزدیک قرار دارد بازار در اجرای آن با شکست مواجه خواهد شد. از این رو سرمایه‌گذاری دولت های محلی و مرکزی در این بخش ضروری است. به عبارت دیگر، بازیگر اصلی تحقق این هدف، همان سازمان‌های سیاست‌گذار مزبور خواهند بود.

هم‌پایی فناورانه خود متشکل از چهار مرحله است؛

  1. ورود به یک صنعت. این مرحله مربوط به دیرآمده‌ها (Late comer) است. مرحله اول ورود به یک صنعت، آغاز ساخت و ساز قطعات سادۀ آن صنعت است. ایران، با تولید قطعات ماشین آلات فرش و ژاکاردهای الکترونیکی فعالیت کمرنگی را در این عرصه داشته است که به منظور آغاز هم‌پایی فناورانه، تقویت این مرحله ضروری است.
  2. هم‌پایی تدریجی. در این مرحله با توسعه قابلیت‌ها تغییراتی محدود در محصول ایجاد می‌شود. به عنوان مثال ممکن است که خط تولید و فرآیند خود را تغییر دهید. یعنی اگر تولید خود را در مقیاس ده هزارتا شروع کرده‌اید، با سی هزارتا ادامه دهید یا آن که ویژگی دیگر محصولات را در محصولات فعلی به کار بگیرید. به صورت کلی شما باید هم در فرآیند و هم در محصول یک سری تغییراتی را اعمال کنید. مبنای این مرحله همان یادگیری و نوآوری تدریجی است.
  3. هم‌پایی جهشی. در این مرحله وارد طراحی محصول شده و محصول بازسازی می شود. در واقع نوطراحی کرده و محصولی مشابه محصول فعلی تولید می‌کنید. حاصل این مرحله از هم‌پایی، قدرت تولید دستگاه‌های مشابهی است که عملکرد یکسانی با دستگاه های کنونی دارند.
  4. تغییر در رهبری. هنگامی که سه مرحله قبلی را پشت سر گذاشتید و به فناوری دست یافتید، محصولی خلق می‌کنید که این محصول بتواند بازار را به خود اختصاص دهد. به عبارت دیگر، نتیجه این مرحله این خواهد بود که ایران نیز در صادرات دستگاه‌های بافندگی گوی سبقت را از دو شرکت آلمانی و بلژیکی خواهد ربود. برای تحقق تغییر در رهبری بازار ضروری است که از پنجره فرصت های فناوری، پنجره فرصت کسب و کار و پنجره فرصت سیاست ها (خط مشی‌ها)ی دولتی استفاده شود.

هم‌پایی فناورانه علاوه بر آن که در آینده‌ مزیت رقابتی شرکت‌های خصوصی را افزایش می‌دهد موجب اشتغال زایی افراد دانشگاهی نیز خواهد شد. در پایان، به منظور تحقق این مهم، پیشنهاد می شود که مراحل اولیه هم‌پایی فناورانه که همان تولید قطعات ماشین آلات بافندگی است در پارک علم و فناوری غیاث‌الدین جمشید کاشان کلید زده شود.

صفحه1 از8

اطلاعات تماس

تلفن :  03154750320

        03154750321

تلفن همراه : مهدوی فر(مدیریت) 09131631223

                           (فروش)  09103851223

فکس: 03154750321

ایمیل : taksetare.carpet@gmail.com

عضویت در خبرنامه

برای دریافت آخرین مقالات، کوپن تخفیف و فروش های ویژه در خبرنامه ما عضو شوید آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

ما را تایید می کنند

 

logo-samandehi

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد فروشگاه فرش قالیکده محفوظ می باشد.

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account